Rap-työpaja

Opettajan opas lukutaitotyöpajan ohjaamiseen

Työpajan tarkoitus

Aleksis Salusjärvi

Tämän hetken suosituin musiikin muoto on rap ja se perustuu kielen suvereeniin hallintaan. Videossa alustus rap-työpajaa varten.

OSA I
MITÄ MUSIIKKIA KUUNTELIT TÄNÄÄN?


TEHTÄVÄN OHJEET

Keskustelkaa kuuntelemastanne musiikista tai kerro mitä kuuntelit vaikkapa tänä aamuna.

Valitkaa joku rap-kappale ja etsikää sen sanoitus netistä. (Esim. Sairas T: Nettokävely) Kuunnelkaa kappale yhdessä.

Analysoikaa kappaleen säkeitä annettujen tehtävien mukaisesti.

TEHTÄVÄ 1:
KUKA SÄKEISSÄ PUHUU? KENELLE HÄN OSOITTAA SANANSA?


Tehtävä 2:

Käykää läpi yhdessä koko luokan kanssa mitä merkityksiä säkeistä löytyi. Kerro minkälaisen puhujan parin kanssa löysit tekstistä.

Miettikää myös yhdessä luokan kanssa koko tarinan näkökulmaa, puhujaa ja puheen kohdetta.

Mieti esimerkiksi:

Mitä lisätietoa saat kuullessasi muiden havaintoja?

Miten näkökulma tarkentuu?

Onko tarina totta? Onko se uskottava?

 

Yhteenveto: MIKSI SÄKEET ON KIRJOITETTU? MITÄ KAPPALEEN SANOITTAJA HALUAA KAPPALEELLA KERTOA?


kysymys

Osa II

MUISTATKO ULKOA RIIMIN TAI SÄKEEN?


TEHTÄVÄ 1:

Kirjoita ylös ensimmäinen mieleen tuleva riimi tai pätkä rap-sanoitusta. Tähän tehtävään käy mikä tahansa muukin laululyriikka, vaikka lastenlaulu.

Mitä voit pelkän yhden säkeen perusteella päätellä puhujasta ja puheen kohteesta?

Mieti esimerkiksi:

Onko valitsemasi pätkä vertauskuvallinen vai konkreettinen? Miksi puhuja mahdollisesti käyttää vertauskuvia? Miksi asiaa ei ilmaista suoraan?

Onko puhuja käyttänyt puhekieltä vai kirjakieltä?

Kehen hän pyrkii tekemään vaikutuksen?

Mitä löytyy ”rivien välistä”?

Löydätkö monta erilaista tulkintaa? Kuinka moneen suuhun sanat sopivat?

Kuvitelkaa, että riimin sanoisi esim. Katri Helena, Sauli Niinistö, Matti Nykänen tai Robin. Miten sanoma muuttuu?

Yhteenveto: Voiko mitään sanoa ilman, että puhuja paljastuu? Yritetäänkö kaikella tekstillä aina vaikuttaa vastaanottajaan?


MIKSI LUKUTAITO ON TÄRKEÄÄ?

Räppitekstien kautta puhujan tunnistaminen havainnollistaa lukutaitoa konkreettisesti. Kysymys ”kuka puhuu?” on käytännön lukutaidon tärkein työkalu. Puheella vaikuttaminen onnistuu paljon huonommin, kun piilomotiivit paljastuvat. Arkisin tapa kokeilla tätä on mainonta. Mainokset pyrkivät vaikuttamaan ostoskäyttäytymiseemme. Vaikka kaikki tietävät tämän, mainokset toimivat. Ne onnistuvat muuttamaan käsityksiämme siitä huolimatta, että tiedämme niiden kaunistelevan totuutta. Kun lukutaito on hyvä, on vaikeampaa tulla huijatuksi tai johdetuksi harhaan.

Esikuva

"Rap-biisin sanoitus on parhaimmillaan kuin lyhyt novelli. Ei lukeminen sen vaikeampaa ole."

Katso Atomirotan Mikko Sarjasen tarina ≫

Lisätietoa hankkeesta

Kiinnostuitko Sanat haltuun -työpajoista? Lisätietoa hankkeesta löydät täältä.


Yhteydenotot:
Emmi Jäkkö
Projektipäällikkö Lukukeskus
puh. 050 563 8998
emmi.jakko@lukukeskus.fi