Tietoa hankkeesta

hankkeen perustiedot

Rap-lyriikoilla lukemisen mestariksi

Lutaitoa tarvitaan laajasti kaikissa ammattiryhmissä. UPM:n tukeman ja Lukukeskuksen toteuttaman Sanat haltuun -hankkeen tavoitteena oli innostaa teknisten alojen ammattikoulujen opiskelijat lukemaan ja parantamaan lukutaitoaan. Samalla kehitettiin toimintamalleja opiskelijoiden lukutaidon parantamiseksi tulevaisuudessa. Tavoitteena oli myös herättää keskustelua ja nostaa tietoisuutta ammattikouluissa opiskelevien nuorten lukutaidon kehittämisestä.

Sanat haltuun –hanke alkoi syksyllä 2016 ja päättyi tammikuussa 2019. Hankkeen aikana Lukukeskus järjesti 100 toiminnallista lukutaitotyöpajaa ammattikouluissa teknisten alojen opiskelijoille eri puolella Suomea. Lukutaitotyöpajojen suunnitteluun osallistui Lukukeskuksen lisäksi ammattikoulujen äidinkielen opettajia, kirjailijoita ja alan tutkijoita.

Tutustu hankkeen tuloksiin ja vaikutuksiin: Sanat haltuun -julkaisu

 Kuva1

Minidokumentti

Tunnelmia työpajasta ja lisätietoa hankkeen taustoista.

Sanat haltuun mediassa

28.3.2018 Ei välity paperille (Nuori Voima)

17.2.2018 Ammattikoululainen, osaatko lukea? – Yli puolet ammattiin opiskelevista nuorista kärsii lukivaikeuksista (Jämsän Seutu)

12.2. Ammattikoululaisten lukutaito nousuun rap-lyriikoilla (Salon Seudun Sanomat)

tammikuu 2018 Mikä avuksi, kun lukeminen ei kiinnosta? (SanomaPro)

24.1.2018 Oppimista nuorten ehdoilla (Uusimaa)

23.1.2018 Nosto: Miten rap vaikuttaa yhteiskuntaan (Yle Areena)

23.1.2018 Räppi sopii nuorten kielenhuoltajaksi (Iltamakasiini)

23.1.2018 Rapista tukea ammattikoululaisten lukutaitoon (Keskipohjanmaa)

22.1.2018 Ammattikoululaisten lukutaitoa kehitettiin rap-lyriikalla – puolet oppi uutta, 30 prosenttia kiinnostui erilaisista teksteistä (Rumba)

22.1.2018 Räp-lyriikka kohensi amisten lukutaitoa – kolmannes nuorista kiinnostui runoudesta (Turun Sanomat)

22.1.2018 Ammattikoululaisten lukutaito nousun rap-lyriikoilla – osa nuorista lukee ja kirjoittaa liian huonosti (Päivän Lehti)

13.11.2017 Kirjakerho: Miten saadaan nuoret kiinnostumaan lukemisesta? (Yle Areena)

30.10.2017 Lukemista opetetaan väärin, sanoo Aleksis Salusjärvi (Image)

29.10.2017 Poikien huono peruslukutaito huolestuttaa: Auttaako siihen räppi? (Seura)

26.10.2017 Mielipide: Osa kansalaisista ei enää pärjää luku- ja kirjoitustaidoissa (Ilkka)

19.10.2017 Seuran pääkirjoitus: Kyllä poika lukee, kun kirjat löytyvät kännykästä (Seura)

12.10.2017 Pojille sanat haltuun rapin avulla (Sipoon Sanomat)

6.10.2017 ”Ammattikoululaisilla on kyky vaativaankin tekstianalyysiin”: Suositut rap-lyriikkatyöpajat palkittiin vuoden runoustekona (Aamulehti)

14.9.2017 ”Näin juuri on!” – Opettajien ammattijärjestön puheenjohtaja allekirjoittaa: Ammattikouluissa ihmiskoe (Demokraatti)

13.9.2017 Ammattikouluissa on käynnissä vaarallinen ihmiskoe (Yle)

19.7.2017 Lukutaito avartaa maailmaa (Biofore)

7.3.2017 Ammattikoululaisia innostetaan lukemaan rapin avulla (Satakunnan kansa)

3.2.2017 Kulttuuricocktail: Herää Suomi! Joka kuudes nuori ei pärjää lukutaidollaan (Yle Areena)

31.1.2017 Aleksis Salusjärven kolumni: Lukeminen ei ole hauskaa, se on eloonjäämistaito (Yle)

25.1.2017 Lukutaidosta sekä lukemisen vaikeudesta (Demokraatti)

16.12.2016 Rap-lyriikka houkuttelee ammattikoululaisia kirjallisuuden pariin (Helsingin Sanomat)

28.11.2016 Räp-musiikki on lukutaidon Troijan hevonen (Yle Areena)

2.9.2016 Valitsimme lukutaidottomuuden (Maailman kuvalehti)

15.6.2016 Lukukeskus järjestää UPM:n tuella 100 lukutaitotyöpajaa teknisten alojen opiskelijoille (Biofore)

Äidinkielen opettaja Marjaana Mitikka: Täyteläiselle elämälle! (Sataedu)

rahoittaja

UPM lukemisen asialla

Tutkimusten mukaan joka kymmenennellä nuorella on heikko lukutaito. Ero tyttöjen ja poikien välillä on Suomessa kasvanut – toisin kuin monissa muissa PISA-tutkimukseen osallistuneissa maissa. Siksi poikien lukutaidon parantamiseksi on tehtävä työtä. Vaarana on, että poikien heikko lukutaito rajoittaa heidän elämäänsä ja vaikeuttaa menestymistä jatko-opinnoissa ja työelämässä.

”Kannamme osaltamme huolta nuorten lukutaidosta ja haluamme lisätä tietoutta lukemisen ja jatkuvan oppimisen tärkeydestä. Kuvat ja videot ovat tärkeä osa nuorten elämää, mutta työpaikalla on helpompaa, jos ymmärtää luettua sujuvasti ja pystyy myös kirjaamaan ajatuksiaan muille,” sanoo Harrela.

UPM:llä on lukutaitohanke myös Saksassa, yhdessä Lukukeskuksen sisarorganisaation, Stiftung Lesenin kanssa. Siellä UPM tukee maahanmuuttajalasten lukutaidon kehitystä ja lukuharrastusta.

Sanat haltuun -hanke on osa UPM:n ”Biofore Share and Care” -ohjelmaa. Ohjelma keskittyy hankkeisiin, jotka ovat merkityksellisiä yhtiön liiketoiminnan ja vastuullisuustavoitteiden kannalta. Painopistealueet ovat Lukeminen & oppiminen, Paikallinen sitoutuminen, Vastuullinen veden käyttö ja Bioinnovaatioiden vauhdittaminen.

Lukukeskus

Lukukeskus on lukemisen asiantuntija ja monialainen palveluorganisaatio. Tavoitteidensa saavuttamiseksi se tekee tiiviistä yhteistyötä kirjastojen, koulujen ja muiden alan toimijoiden kanssa.

Lukukeskus kokoaa tietoa lukemisesta ja lukutaidosta sekä toimii asiantuntijana kansainvälisissä verkostoissa. Lukukeskus järjestää ainoana Suomessa järjestelmällisesti kirjailijavierailuja, jotka edistävät lukuintoa ja lisäävät kirjailijoiden toimeentuloa. Se julkaisee myös kirjallisuuslehtiä lapsille ja nuorille sekä kirjallisuuskritiikin nettilehteä.

www.lukukeskus.fi

Lisätietoa hankkeesta:

Tiedottaja
Emmi Jäkkö
emmi.jakko@lukukeskus.fi
puh. 050 563 8998